Film som si pozrel bez tituliek, takže v tom čase, keď som ho videl prvýkrát, som v podstate nevedel, o čom sa v ňom hovorí. Takéto „hluché“ pozeranie filmov mi trochu pripomenulo dobu, kedy som ešte počas strednej školy pozeral filmy na malom čiernobielom televízore Merkur, ktorý som mal položený na písacom stole a úplne stíšený, aby ma nerušil pri písaní som sledoval filmy. Nočná hodina sa prehupla cez polnoc, v dome ostalo ticho, v televízii sa zmenila komerčná produkcia s alternatívnou a pre mňa sa tieto chvíľky stali čímsi vzácnymi. Bol som v nich akosi bližšie sám sebe než inokedy a moja fantázia dostávala väčšiu voľnosť.
Fantázia určite zohrala rolu aj pri tomto filme, pretože mnoho z toho, o čom sa rozprávali som si domýšľal, keďže som nerozumel (nemal som titulky) a takéto domýšľanie ma kupodivu bavilo. Moja fantázia mi tento príbeh opisovala úplne slobodne. Nebola fixovaná na presné znenie dialógov a ani len obmedzené ich dvojznačnosťou. Proste úplne slobodná, sledujúca len pohyb obrazov.
Vďaka tomu som sa preniesol do 17. storočia, do rodiny významného umelca, Johannesa Vermeera. Jeho umenie mi dovoľovalo pozerať sa na svet nekonvenčným spôsobom, dovoľovať si s ľuďmni budovať nekonvenčné vzťahy aj byť pritom, ako sa objavujú nové krásne diela. Do jeho domu prichádza nová slúžka, trochu neskúsená a neohrabaná v niektorých ohľadoch, ale zato čerstvo mladá, kyprá a veľmi pôvabná, Scarlett Johansson.
Chvíľami som bol kúskom jej neskúsenej duše a užíval si tú krásnu novotu jej mladého sveta. Objavovala nové veci, nové krásne veci a mnohé ju ešte len čakali. A vedomosť, že ju čakajú, bola ešte príťažlivejšia.
Napriek všetkým zvyklostiam sa dostane do blízkeho kontaktu s maliarom, prekročia hranicu a napriek jeho rodinnému stavu ako aj spoločenskému postaveniu si vytvoria medzi sebou osobný vzťah a čo viac, stane sa mu modelkou pri maľbe Dievča s perleťovými náušnicami. Samotný fakt, že sa to takto naozaj stalo, je čímsi úžasným pre romantické duše, akou som ja v tejto chvíli bol, pretože ich vzájomné sympatie, čaro, ktorým žili, vytvára neskutočne krásny romantický príbeh bez romantického konca, tak ako si to skutočný príbeh romantickej lásky vyžaduje, teda vyžaduje platonickú lásku.
(…, 0175, 0176, 0177, …)